KUNSKAP OCH
KREATIVITET

Content management är hett och ett prioriterat område för många kunder. Soft har med kunskap och kreativitet skapat innehåll till mycket omfattande sajter och kampanjer i över tio år.

MITTEMELLAN PR-BYRÅER
OCH REKLAMBYRÅER

En bekant påstod en gång att PR-byråer brukar vara skickliga på att skriva texter och nyhetsbrev där de säger samma sak två gånger, en gång med pratminus och en gång utan, eller en gång med punktlista och en gång i löpande text. Man kanske skulle kunna kalla dem för konsultbranschens epiker? Reklambyråer däremot arbetar generellt med en annan sorts densitet där bokstäverna som står tillhanda för en annons eller kampanj är så få att det ofta är svårt att förstå vad det är som ska kommuniceras överhuvudtaget.

Så man kanske skulle kunna kalla dem för konsultbranschens poeter? En copywriter och mentor Softs Alexander Johansson hade på den första byrån där han var anställd kunde knappt producera en text på över 600 tecken.

Soft har alltid befunnit sig på behörigt avstånd mellan dessa två extremer.

Allmänbildade och mångsidiga

Vi har skrivit copy till omfattande sajter åt Kährs, TeliaSonera, Arvid Nordquist och Anticimex. Kährs besökte vi i Nybro vid fyra tillfällen och genomförde över 20 intervjuer för att skriva material om trägolvsproduktion från ax till limpa. Vi skrev också om materialet trä baserat på de träslag Kährs använde till sin produktportfölj.
Det färdiga materialet var över hundra sidor och omfattade Kährs hela verksamhet från beställning av trävara från skogsbönder till inpregnering och eftervård av lagda Kährsgolv och uppmärksammade Kährskundreferenser från runtom i världen.

Kaffe och fuktskador

Soft har sannolikt skrivit den mest omfattande sajten om kaffe på svenska åt Arvid Nordquist och deras utbildningsprogram Classic Kaffeakademi. Det blev en sajt om kaffeodling, produktion och hur man gör en perfekt espresso, men också om terminshandel på råvarubörserna i Chicago och London.

Vi filmade video där baristor visade nödvändiga handgrepp för att tampa en god espresso och göra en förstklassig lattedrink. Vi gjorde 3D-animeringar över vad som hände med kaffebäret när det satt på en buske och växte till sig och vad som sker med kaffebönan under rostning när den sväller och får sin karaktäristiska doft.

För att skriva Anticimex assistanssajten åt Anticimex läste Softs copywriter Alexander Johansson (det är jag, reds anm) kurslitteratur för 5 poäng Byggteknik på KTH. Sajten är sannolikt alltjämt det mest omfattande materialet om fukt- och vattenskador i svenska villamiljöer och tog ett halvår att planera, skriva och producera. Komplett med ett hundratal 3D-miljöer över olika golv- och väggkonstruktioner och deras svagheter ur fukt- och vattenskadeperspektiv.

softcup
soft_script

IT och mobil

Åt VMware och EMC har vi gjort ett trettiotal olika kampanjer om både hårdvara, mjukvara och konsulttjänster. Vi har skrivit material för både svenska, nordiska och internationella marknader åt EMC. Mest omfattande har utbildningsplattformen i Flash och sajterna om virtualisering och deduplicering varit. Det tog veckor att läsa alla PDF-rapporter, sajtsidor och se instruktions- och informationsvideos på YouTube för att kunna skriva sajtmaterialen på engelska till den lågpolygoniska 3D-avataren som guidade webbesökarna genom centrala kunskapsområden för EMC:s viktigaste produkter och tjänster. Åt EMC har vi också skapat video till vilka vi skrivit script och copy på engelska till två filmer och två omfattande digitala presentationer på svenska.

Vi har också skrivit script och copy till video åt Ericsson, Orkla, Yooba och Pfizer. Vi har gjort ett trettiotal digitala kampanjer och banners åt Ledarna, VMware, EMC, Grannar, TeliaSonera m fl och skrivit material till ytterligare ett tiotal kunders webbsajter och digitala presentationer. Vi har tagit fram material och skrivit annonser till Ja till euron, EMC och VMware m fl.

Välutbildade konsulter

Vi är utbildade inom design, konsthistoria, litteraturvetenskap, 3D, video, tidningsformgivning och fotografi på universitet, högskola och Berghs School of Communication. Vi fortbildar oss löpande i mjukvara, design och reklamnära tjänster som t ex facilitering. Vi lyssnar på musik, skriver om musik, ser film och teveserier och besöker konstmuséer och gallerier – på Soft lever vi smart innehåll.

Vi har utbildat kunder på TeliaSonera och Posten i hur man skriver för webben och HUI Research hur man skriver i sociala medier. Softs copywriter Alexander Johansson och har också undervisat i webbcopy på Berghs School of Communication och utarbetat en komplett förkortningsnomenklatur för webbtextproduktion.

BEHÖVER DU ETT VASSARE INNEHÅLL?

Behöver du ett vassare innehåll till era egna kanaler? Till webbplatsen eller sociala medie-sidor? Vi har en lång journalistisk erfarenhet och kan kombinera ett snabbt och sakligt tilltal, som du möter det i moderna medier, med mer säljande budskap och texter. Du bestämmer tonalitet, vi bistår med relevant innehåll av hög kvalitet på svenska och engelska.