top of page

En världslansering och 30 projekt åt EMC

Från 2008 och fram till 2014 har Soft genomfört reklamkampanjer och bistått med informationsmaterial, video, presentationer, fotograferingar, videofilmning, illustrationskapande till avancerade animerade modeller, databaser, banners, reklamkampanjer, design och åtskilliga textproduktioner till EMC både i Sverige, Norden, Frankrike, Holland, Belgien och USA.

Världslanseringarna av storagemodellerna VNX och VNXe för SME-marknaden har helt eller delvis skötts av Soft från Sverige, först för de Nordiska marknaderna och därefter för resten av världen. Det tog tid för produkten att slå igenom men vid Dells förvärv av EMC 2014 var VNXe den viktigaste instegsmodellen av samtliga EMC-produkter och en storsäljare.

Market Automation-kampanj i social medier i Benelux

Hösten 2013 planerade EMC en market automation-aktivitet baserat på personas i sociala medier. De vände sig till Soft för assistans med paketering, kampanjplanering, textproduktion på engelska, design, webbutveckling och projektledning. Soft skapade en responsive webbplats med snabba javascriptanimeringar som innehöll en mängd information om applikationsvirtualisering samt en webbenkät och en tävling.

Kampanjen pågick under en månad i Belgien/Luxemburg och Holland och uppfyllde sina kampanjmål. Kampanjen gick bättre än en parallell amerikansk kampanj med likartat tema och större marknadsbudget och kommer därför att migreras till EMC:s egna Adobe Digital Publishing Suite-lösning och användas över hela världen.

Världslansering VNX

Våren 2008 började planering med världslanseringen av EMC VNX. En storageprodukt för små och mellanstora företag full med avancerad teknik tidigare endast tillgänglig för mycket större företag. Soft presenterade knappt tio olika lösningsförslag innan EMC valde Game changer-konceptet med en futuristisk idrottare. Game changer inbegrep våra tjänster inom casting, fotografering, avancerad Photoshopretuschering, textproduktion, webbdesign och webbutveckling. Vi hyrde en studio i Årsta och en studsmatta och utrustade en modellen Helene Wiklund med skydd från POC m fl. Utifrån koncept och bildmaterial skapade vi sedan en pan-nordisk kampanj på fyra språk plus engelska med annonser, banners, mejlutskick, mässmontermaterial, tävlingar med en EMC-skraplott och en partnerwebbplattform där återförsäljarna kunde ha egna skraplottstävlingar och informera om olika VNX-aktiviteter. Utbildningsplattform med avatar i 3D Gapet mellan en banner eller ett mejlutskick och en PDF på 40 sidor är ofta väldigt långt. EMC hade funnit att det behövdes någon form av digitalt mellanled, i form av en inkännande säljare eller informatör. De hade sneglat på videofilmade utbildningsmaterial från Cisco och kom till oss med en förfrågan. Softs lösning var en lågpolygonavatar i 3D som kan tala världens alla språk utan att man behöver förändra tidslängden i video. Hon är alltid tillgänglig, byter aldrig hårfärg och kan arbeta dygnet runt. Genom att titta på många timmar med YouTube-filmer med teknik- och produktinformation valde vi ut slagkraftiga meningar några Australiska skådespelare, vana vid radioreklamuppdrag, kunde läsa in på någon halvtimme. Softs utbildningsplattform i Flash kom att bli exakt den förmedlare mellan banner och mejlutskick och informationssajt som EMC efterlyste och användes under nästan tre år i drygt fem större informationskampanjer för bl a virtualisering och deduplicering.

Multikulti-video till världslansering Inför lanseringen av VNXe önskade EMC en videofilm med barn som via en iPad konfigurerade den nya storagemodellen på några sekunder. Soft castade barn och förhandlade med föräldrar, köpte kläder och filmade ett tiotal barn mot greenscreen. Tyvärr gick det inte att läsa in texterna med modellerna vi funnit så vi fick anlita en ljudstudio i New York. Musiken gjorde vi också själva. På mindre än en vecka hade vi en video på engelska färdig. Och magsår. Videon har visats på event och mässor över hela världen. Vi har t o m hört ett rykte om att den visats på TV på någon asiatisk marknad. Avancerad interaktiv modell EMC önskade en avancerad modell för att gestalta sin molntjänsterbjudande Resan till molnet. Den färdiga modellen kom att bestå av ett femtiotal Powerpointsidor med olika modeller som redigerades och förfinades till vi kunde skapa en modell i video i fyra steg från ett enklare datacenter som det såg ut före virtualiseringsrevolutionen ändå fram till EMC:s mest moderna molnlösning i privata-, offentliga- och hybridmoln. Modellen användes i en flashpresentation av EMC:s säljare och arkitekter och i vissa partnermodifierade varianter av Cygate och Load solution m fl. Modellen återfinns även som Facebook-applikation på EMC Sverige där den legat i ett par år nu.

Powerpoint med video på iPad EMC önskade modernisera sin Powerpointpresentation med ett erbjudande skräddarsytt för den svenska marknaden och Soft producerade en väldesignad och smart paketerad Powerpointpresentation med integrerad video på fyra olika ställen och ett hyperlänkbaserat länksystem från en övergripande produktplattform till respektive produktfamilj. Presentationen fungerar även på iPad och iPhone med bibehållen videovisning. En teknik Soft även erbjudit Tieto och PostNord m fl. EMC var under många år en av Softs största kunder och de utmanade oss kreativt, tekniskt och organisationsmässigt för att lyckas leverera en uppsjö av sinsemellan mycket olika projekt. De ovan beskrivna och en stop-motion-video med LEGO-figurer till ett ett stort Europa-event m m.

Prenumerera —

Beställ vårt nyhetsbrev

Shop
Kommer snart! Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att se när vi kommit igång.
bottom of page