CHARM OCH RELEVANS

Med små budgetar och korta ledtider har vi ibland knätrollat fram charmiga kampanjlösningar. Andra kampanjer har varit mer välplanerade med relevanta budskap i en soft skepnad.

SÄG JA TILL
EN SOFT KAMPANJ

Soft har skapat ett trettiotal kampanjer sedan tidigt 2000-tal. En av våra kampanjer genererade en knapp miljard kronor i ökad försäljning och en annan en knapp valförlust. I vårt kampanjmakande har vi strävat efter fyndiga lösningar i en svensk reklamtradition där väl utfört hantverk alltid varit en central ingrediens. Vi har ofta haft att arbeta med små medel och korta produktionstider och ändå producerat kampanjer som uppnått effektmål och bidragit till ökad försäljning.

Vi har skapat digitala pan-nordiska kampanjer med mejl och banners som drivit trafik till kampanjsidor åt VMware och EMC. Bannerkampanjer åt E*TRADE, grannar.se och TeliaSonera m fl. Annonskampanjer i dagspress till HUI Research och AON, och vi har designat och producerat tävlingar, skraplotterier och onlinespel, samt Facebook-tävlingar, -spel och -appar.

kampanj

Soft FB-kampanj genererade en miljard

Vår Facebook-kampanj åt McDonald’s 2011 var en del av en större kampanj, en väldigt väl fungerande del ska sägas, som ökade försäljningen i augusti 2012 med 4,5% jämfört med föregående år, vilket motsvarar 1 knapp miljard SEK. Kampanjen blev så omtalad och framgångsrik att Facebook använt den själva som exempel på framgångsrik kampanj och användning av deras funktionalitet och plattform.

IDG bjöd in oss till Cap&Design Live i Stockholm och Göteborg för att föreläsa om Facebookkampanjer och till Webbdagarna i Göteborg 2012 för att tala om kampanjen och hur man designar för Facebook.

Vi har också gjort tävlingar och kampanjer på Facebook åt Canal Digital, Fortum och Specsavers m fl.

Erfarenhet av valkampanjer

Softs hittills största kampanj var Ja till euro-kampanjen 2003, inför folkomröstningen om Sverige skulle anta euron som valuta. Soft skapade logotypen Ja till euron åt kampanjorganisationen Sverige i Europa som Svenskt näringsliv finansierade. Vi designade och producerade en broschyr i 1,4 miljoner exemplar och skrev copy till och designade samtliga 70×100 valaffischer som bl a klädde in hela Sergels torg i Stockholm, samt stora delar av andra gator och torg runtom i landet, veckan före folkomröstningen. Färgen till valaffischerna vägde 4 ton när den kom från fabriken i Polen till tryckeriet i Skåne.

Vi skrev material till, designade och producerade mängder av give-away-produkter, rapporter, flyers och affischer. Uppdraget från Ja till eurons var att tillhandahålla ett mjukt ja och det gjorde vi med en färggrann affischkampanj utan blått eller lila, en färgpalett mycket lik den som året efter kom att användas av OS-organisationen i Aten. Vi använde sommarbilder på okända människor, barn, en ung pappa och en yngre kvinnlig senior från Johnér och kvinnliga illustrationer av Stina Persson för att attrahera kvinnliga väljare i medelåldern med yrken i offentlig sektor.

Försvenskade adaptionskampanjer

Vi har alltid försökt att förbättra även rena adaption-uppdrag för att de ska kunna skapa bästa möjliga effekt i nordiska förhållanden. Många gånger har vi fått amerikanska underlag där tonen i materialet kunnat upplevas skrytsamt, på ett genuint dåligt sätt, d v s helt utan bärighet i något sakförhållande eller klädsam eller skämtsam självironi. Då har vi omarbetat materialet lätt för att bättre fungera i en skandinavisk kontext. Vid ett tillfälle fick ett batteri med skrytsamma personintervjuer som vi klippte upp och adderade en 1X2-fråga till där man fick ett par sekunder på sig att uppskatta vilken magnitud det skulle bli i skrytet – från rimligt till fullständigt orimligt och i konflikt med logik och vetenskap.

Genom att få vara delaktig så såg flera filmerna i Norden än i USA där denna Soft-feature inte återfanns. VMware var nöjda med vårt arbete och vi kom att genomföra ytterligare ett antal pan-nordiska kampanjer åt dem.

Digitalt och print

Soft behärskar både digitala lösningar och print. Vi har annonserat utomhus och i DI, Computer Sweden och SvD m fl svenska medier. Vi har genomfört bannerkampanjer på di.se, idg.se och aftonbladet.se m fl sajter. Vi har producerat reklamfilm som bl a visats på TV4.

sture
PLANERAR DU EN KAMPANJ?

Behöver du lansera en produkt eller tjänst? Eller behöver du lyckas med din nästa marknadsföringsaktivitet? Soft behärskar både digitala- och fysiska kanaler,
online och print, och erbjuder koncept, design, innehåll och copywriting samt
projektledning och -planering för att nå maximal effekt.