GÖR MER SNABBARE

Det går tyvärr inte att lyckas jämt och därför måste man göra mer. Mycket mer. Och snabbare. Och bättre. Och igen. Vi har en filosofi för detta.

BRANDING BY DOING

Nära 70 procent av alla reklamkampanjen i Sverige och världen misslyckas med att nå uppsatta mål. Marknadsavdelningar och reklambyråer brukar när det kampanjer misslyckas kommersiellt argumentera för att deras kampanjer ”bygger varumärke” eller använda argument om ökad erinran i målgruppen eller andra svårkvantifierade mått och låtsasbegrepp. Problemet är högst verkligt och på filosofisk nivå mycket mer komplicerat.

soft_respons

Omfattande webbprojekt i Flash

Vi gjorde många pan-nordiska kampanjsajter åt stora IT-företag som VMware och EMC i Flash. Ett par mycket omfattande sajter om kaffe åt Arvid Nordquist och Classic, med flera animeringar och mycket video, och en sajt med 3D åt Anticimex om fukt- och vattenskador i villamiljöer.

Vi designade och programmerade t o m ett komplett intranät i Flash åt PUB med ett egenutvecklat CMS och mängder av funktioner som också fanns på sajter som Projektplatsen och Facebook. Vi utvecklade ett komplett verktyg för hantering av skyltmaterial åt PUB som kapade deras ledtider radikalt och löste ett layoutproblem de haft i flera år. Vi skapade till och med en mejlklient i Flash integrerad med intranätet, något vi bara hade sett ett universitet i Paris lyckas med tidigare. Allt utvecklade vi helt självständigt. Soft style. Det är fortfarande det bäst designade intranätet vi någonsin sätt och något vi var mycket stolta över..

På marknaden råder kaos

Ut med storbyrån in med Soft

En kampanj har att fungera på en marknad begränsad i tid och rum, den ska trängas med enorma mängder av annan samtida information. Sammantaget är arenan för varje reklamkampanj både över- och underdeterminerat. En (kampanj-)lösning som visat sig fungera kommer att misslyckas trots likvärdiga förutsättningar som när den var framgångsrik.

Och att ingen lösning kommer att fungera jämnt, trots att förutsättningarna för lösningen är exakt desamma som när den tidigare varit framgångsrik. Det innebär att vilken lösning som helst kommer att fungera lika bra, eller dåligt, som någon annan.

I affärssammanhang talar man om att ungefär 10 procent av alla produkt- eller tjänstesatsningar som görs kommer att bli kommersiellt framgångsrika. I Hollywood brukar ungefär fem filmtitlar stå för hela den årliga vinsten. Detta i en bransch som sysselsätter en halv miljon kreativa människor.

Det är med andra ord kaos där ute. Och det här är ingenting som planering eller strategi kan ändra på. Det är ett faktum som gäller för alla komplexa nätverk, som vår (media-)värld, om vi får tro på vetenskap och modern matematik. Och det tycker vi på Soft att vi bör göra. Detta betyder inte att man ska ge upp. Det betyder att man ska göra lite mer, lite snabbare, helst med lite mindre resurser. Man ska helt enkelt tänka Soft när man köper reklamtjänster istället för att lägga enorma resurser, oftast på organisation och administration, på marknadsstrategier och kampanjplanering.

PLANERAR DU EN AKTIVITET?

Behöver du lansera en produkt eller tjänst? Eller behöver hela verksamheten en översyn beträffande design och innehåll? Har tidigare kommunikationsaktiviteter du gjort slagit
fel och missat uppsatta mål? Det är tyvärr omöjligt att garantera framgång men vi har en uppsättning idéer och taktiker för att din kommunikationsinvestering ska bli så framgångsrik som möjligt. Vill du veta mer?

knapp